Powered By Blogger

woensdag 29 maart 2017

Kleur je eigen Van Gogh op nummer



Review Kleur je eigen Van Gogh op nummer – Colour your own Van Gogh by Number 



In Kleur je eigen Van Gogh op nummer zijn 30 Van Gogh-schilderijen uit de collectie van het Van Gogh museum opgenomen. In het kleurboek zijn alle kleurplaten voorzien van een overzichtelijk genummerd kleurenpalet en informatie over het schilderij. Zo maak je stap voor stap je eigen meesterwerk. De tekeningen zijn met alle soorten materialen in te kleuren, van kleurpotlood tot verf.

Eerste indruk
Als ik de voorkant van het boek bekijk zie ik wel meteen waar het om gaat “kleuren op nummer”. De tekening aan de voorkant is half ingekleurd en half ongekleurd waardoor het duidelijk is wat de bedoeling is. Aan de achterkant wordt zowel in het Nederlands als in het Engels iets verteld over dit boek.

Informatie over het boek

Illustrators: Van Gogh          
Taal: Nederlands & Engels
Afmeting: 298 x 212 x 15 mm
Aantal pagina's: 60
Gewicht: 726
ISBN: 978 90 452 0827 5
Uitgever: Karakter Uitgevers B.V.




Review Kleur je eigen Van Gogh op nummer
Als ik het boek open doe staat aan de linkerkant een aantal schilderijen in het klein met informatie. Op de volgende 2 bladzijde zie je algemene informatie over de uitgever wat wel en niet mag en een voorwoord van het “Van Gogh museum”. En daarna zie je de eerste kleurplaat. Dat is dan best wel even slikken. Dit wordt een gigantische uitdaging, de vakjes zijn erg klein, de kleurenpalet heeft heel veel cijfers en soms letters. Maar ik laat mij niet afschrikken en ga een poging wagen, al weet ik dat dit erg lastig gaat worden. Ook ben ik mij aan het bedenken wat voor materialen ik zal gaan gebruiken. Het papier van dit boek is namelijk erg dik en best wel glad waardoor ik denk ik niet alle materialen kan gebruiken die ik in mijn bezit heb. Maar ga gewoon volle moed beginnen.

Eigen creaties

De eerste kleurplaat heb ik gekleurd met stabilo stiften. Dit vond ik zelf niet zo’n succes. Heel veel strepen wat ik van stabilo niet gewend ben en ik had het gevoel dat het dikke papier wat op zich juist prettig is de stiften leeg trok. Maar het eind resultaat hiervan vind ik dus persoonlijk matig.



De tweede kleurplaat heb ik gekleurd Bruynzeel stiften. De tweede poging met stiften. Deze stiften geven iets minder strepen en ook deze werken ook prettiger dan de Stabilo’s op dit papier. Het resultaat van deze plaat ben ik iets meer tevreden over dan de vorige, maar de strepen op de tekening vind ik persoonlijk niet mooi en storend.

  

De derde is gekleurd met Staedtler kleurpotloden. Wat was dit een uitdaging. De zwarte rand is met een stabilo fineliner gedaan, maar de rest is met potloden gekleurd. Het papier vond ik voor kleurpotloden niet echt prettig werken omdat het papier te glad was. Maar ondanks het papier glad was heb ik toch doorgezet en de plaat verder gekleurd. Het resultaat vind ik op zich redelijk gelukt.

Mijn mening
Ik vind het een erg mooi kleurboek en voor mensen die van kleuren op nummer houden echt een uitdaging. Je herkend heel goed het werk van Van Gogh eruit en dat vind ik persoonlijk erg leuk. Wat ik een nadeel vind is dat er per tekening heel veel nummers beschreven staan dat je denk ik niet snel met een paar kleuren weg komt en dat je dus moet beschikken over een grote kleurassortiment aan kleuren. Om een voorbeeld te noemen, met de kleuren van stabilo 68/88 zou je het niet alleen redden. Dit zelfde geldt ook voor Staedtler potloden, het keverblik van Bruijnzeel enz. Daar zou je heel goed moeten mengen met kleuren als je dat kan. Want met de basiskleuren ga je het niet redden. Ik denk wel dat dit boek zeer geschikt is om het met verf te doen. Dus “schilderen op nummer”.

Maar ondanks dit vind ik het wel een aanrader. Ik ga er zeker nog een paar kleuren uit het boek om te kijken met welk materiaal het beste is. Want dat is dit boek zeker waar. Het zijn mooie platen en het is weer wat anders om tussendoor te kleuren.
Het cijfer wat ik aan dit boek wil geven is een 7.5
Het boek is te koop bij www.karakteruitgevers.nl voor € 14.99
www.karakteruitgevers.nl



Geen opmerkingen:

Een reactie posten